Satış Nedir? Satın Alma Kararını Ne Etkiler? - Network Marketing
Uncategorized

Satış Nedir? Satın Alma Kararını Ne Etkiler?

Satış Nedir? Satış bir ürün yada hizmetin ihtiyaç sahibi tarafından ücret yada muadil bir tatminkar ödemeyle satan kişiden almak isteyen kişiye teslim edilmesidir. Satış insanlığın ilk yıllarında yaşamsal fonksiyonların idame ettirilmesi adına yapılan görev dağılımı nedeniyle birbirlerine ihtiyaçların teslim/devir edilmesiyle ortaya çıkmış bir durumdur.  

Satış Nedir?

Satış nedir? konusuna girizgah yapsakta Tarihsel evrimi kısaca özetlemek isterim. Toplumsal yaşamaya adapte olan insanlık tüm iş ve işlemleri tek başına yapamayacağını fark etti. Bu nedenle aralarında yetenek, istek veya farklı opsiyonlar ile görev dağılımı yaptılar.

Fakat birbirlerine yardım etmeleri gerekliydi. Ekmek yapan ev yapan kişiye ekmek vermeli. Ev yapan kişi de ekmek yapan kişiye ev vermeliydi. Bu kısmı çok detaylandırmak istemiyorum süreç bu şekil de ilerleyerek günümüzdeki haline evrildi.

Fakat son yüz yıllık bir süreçte insanlık satış ve pazarlama kelimelerinin değerini aynı zaman da önemini fark ettiler. Zaman ilerledikçe ortaya çıkan meslekler ve tamamen ortadan kaybolan işler vardır bunu hepimiz biliriz. Fakat insanlık içerisinde biraz önce özetlediğim gibi ev yapan ile ekmek yapan kişi olmak istemeyen karakterlerde vardı. Bu sayede pazarlama da gelişmeye başladı. 

NOT: Satış ile Pazarlama aynı şey değildir. İçeriğin devamında bu konuda detaylı bilgiler verilecektir. 

Satış Nedir Görselini Betimleyen Grafik

Satış Türleri Nelerdir?

İçeriğimizin ilk bölümünden ziyade önemli olan bazı başka konular bulunmaktadır. Hatta satış nedir? sorusundan sonra akıllara genel olarak gelen ilk konu Satış türleri nelerdir? sorusu olabilir. Kısaca satış türleri hakkında maddeleme yapmak istiyorum.

Satış Türleri Nelerdir İnfografiği

  • Doğrudan Satış,
  • Perakende Satış, 
  • Telefonda Satış,
  • Network Marketing,
  • İnternetten Satış.

Yukarıda görmüş olduğunuz satış çeşitleri 100 yeni yıllık bir sektör olan pazarlama alanının doğuşunu ortaya çıkartan konu başlıklarıdır. Dilerseniz gelin bu konudan da kısaca bahsedelim.

Doğrudan Satış Nedir?

Doğrudan satış bir ürünün potansiyel müşteriye onun evinde, iş yerinde veyahut satış yapacak kişinin önerdiği bir yerde birebir yüz yüze yapılan satış modelidir. Buna en büyük örnek geçmiş yıllarda hemen herkesin evine sıcak satış personeli göndererek büyük temizlik robotu satışının gerçekleşmesini sağlayan ihlas pazarlama şirketi örnek verilebilir.

Bu firma da hizmet veren satış uzmanları kapı kapı süpürgeler ile gezerek girdikleri evlerde samimiyet kurarak yıllarda yüzbinlerce eve elektrik süpürgesi satmışlardı. Bu konuyla ilgili buradan ekşi sözlük konusunu inceleyerek ne demek istediğimi tam olarak anlayabilirsiniz. 

Perakende Satış Nedir?

Perakende Satış konusunu özetlemek gerekirse üretilmiş olan bir ürünü tek tek veya daha küçük parçalara ayrılmış şekil de direkt olarak satın almak isteyen yani “Tüketici” adı verilen bireylere satılmasına verilen isimdir. Bu konuda tam sözlük tanımına ulaşmak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz. 

Telefonda Satış Nedir?

Telefonda Satış teknolojinin üretmiş olduğu bir cihaz olan “Telefon” ile yani tüketici ile görüşmeden tam olarak telefon sohbeti esnasında yapılan satış biçimidir. Genellikle ödeme kapıya gönderilen sözleşme esnasında, kredi kartı veya direkt olarak havale tekniğiyle alınmaktadır. Tele satış hakkında detaylı bilgiye ulaşmak isterseniz buraya tıklayarak tüm detaylara ulaşabilirsiniz. 

Network Marketing Nedir?

Network Marketing ağ pazarlaması olarak geçen bir satış tekniğidir. İsmi duyulduğunda korkulan bir teknik olsada ana amacı yakın çevre ile başlayarak büyük bir satış zincir ağı oluşturularak ilerlenen bir satış stratejisidir. Bu konuyla ilgili detaylı bilgiye bir önceki içeriğim olan Network Marketing Nedir? içeriğime göz atarak ulaşabilirsiniz. Hemen buraya tıklayın ve detaylara kolayca ulaşın.

İnternetten Satış Nedir?

İnternetten satış yada e-ticaret güncel teknolojiyi kullanarak telefon, tablet, bilgisayar ve diğer internet ağına ulaşan cihazlardan yapılan bir satış tekniğidir. Günümüzde oldukça güçlü bir satış tekniğidir. İnternetten satış hakkında detaylı bilgiye buraya tıklayarak kolayca ulaşabilirsiniz. 

Peki bu satış türlerinin yanı sıra bu satışları gerçekleştirmek için kullanılan satış teknikleri nelerdir? İnsanlar nasıl ikna olur? Satın alma kararı nasıl verilir? Dilerseniz gelin bir miktar bu konu hakkında sizlere bilgi verelim.

Satın Alma Kararı Nasıl Verilir?

Satın alma kararı bir tüketicinin bir ürünü almak yaşadığı bir süreçtir. Satın alma kararı bir satışçı için oldukça önemli bir konudur. İyi bir satış uzmanı tüketici üzerinde uyguladığı satış teknikleri sayesinde bu karara yön verebilmektedir. Peki bu kararı tetikleyen teknikler nelerdir? Dilerseniz hemen bu konuya açıklık getirelim.

Satın Alma Kararını Etkileyen Satış Teknikleri

Aşağıda en sık kullanılan tekniklerden birkaçı bulunmaktadır. Bu tekniklerin hemen hepsi bir uzmanlık alanıdır ve bir satışçının kesinlikle bilmesi gereken tekniklerdendir.

  1. Agresif Satış,
  2. İşlemsel Satış,
  3. İstişari Satış – ilişki satışı,
  4. İşbirlikçi Satış,
  5. Manipülatif Satış,
  6. Hipnotik Satış vb.

Yukarıda vermiş olduğum maddeler satın alma kararı aşamasında kilit rol oynayan kriterlerdir. Bu kriterleri sonraki makalelerde tek tek inceleyeceğim. Fakat şimdilik sadece maddeleme aşamasında bırakıp sizlere satın alma kararı aşamasını özetleyen birkaç örnek senaryo vermek istiyorum.

Satın Alma Kararı Senaryoları

Satın alma kararı genel olarak benzer aşamalardan sonra sonuçlanan bir aşamadır. Genel olarak bakıldığında bir tüketici önce problemi veya ihtiyacını belirler. Kişisel olarak gerekli araştırmalarını yapar ve kendince veri toplar. Toplamış olduğu verileri inceler ve işler son olarak satın alma kararı verir ve ödemesini yapar. Bu süreç ile ilgili birkaç örnek senaryo vermek isterim.

Örnek Satın Alma Kararı Senaryosu 1

  1. Berkay bulaşık yıkamak için yeterli deterjanının kalmadığını fark eder. 
  2. İnternetten, marketten veya yakın çevresinden öncelikle en yakın ve en uygun fiyatlı tedarikçiyi araştırır.
  3. Farklı tedarikçilerin sundukları avantajları analiz eder. (Fiyat, kalite, güvenilirlik vs.)
  4. Satın alma kararı aşamasında aklında kalan, çevresinde en çok kullanılan veya kişisel tecrübesine uygun bir şekil de (Yüzbinlerce opsiyon bulunabilir.) seçimini yapar.
  5. Ödeme gerçekleşir ve satıcı tüketiciye satış işlemini gerçekleştirir.

Örnek Satın Alma Kararı Senaryosu 2

  1. Berkay farklı nedenlerden dolayı farklı bir şehre taşınır. Yeni şehirde yaşamını sürdürebilmesi için bir ev arayışı içerisine girer.
  2. Bütçesini tespit eder ev satın alır veya kiralama işlemi için bir satıcı yada ürün sahibi araştırır.
  3. Konum, ferahlık, uygun fiyat vb yüzlerce opsiyon göz önünde bulundurarak veri toplar.
  4. Farklı alternatifleri analiz eder ve opsiyonları karşılaştırır.
  5. Yaşayacağı evi araştırmaları ve analizlerine göre seçer ve yeni evine taşınma işlemini gerçekleştirir.

NOT: Yukarıda bulunan iki senaryo satın alma kararı senaryosudur. Fakat günümüzde pazarlama alanının gelişmesiyle satın alma kararı sadece ihtiyaç halinde ortaya çıkma durumundan uzaklaşmıştır. Satın alma kararı artık istek ve arzulara göre de şekillenmektedir. Bu aşamalarda ise tüketici daha çok kendisini memnun edecek verileri toplamaya çalışır. 

Bu içeriğimde sizler için satış nedir? konu başlığını inceledim. Merak ettiğiniz ve aklınıza takılan tüm sorular için bana Whatsapp üzerinden kolayca ulaşabilirsiniz.

Berkay

Freelancer dijital performans ve dijital insan iknası uzmanı. Yaşadığı tramvatik bir olayın arkasından 6 yıl insan psikolojisini, geleneksel ve dijital pazarlama tekniklerini derinlemesine araştırmış ve bunları tecrübe olarak edinmiş birisi.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
Kapalı
Sohbeti Başlat
Yardımcı olabilir miyim?
Merhaba sormak istediğin soruları ücretsiz olarak yanıtlıyorum. Bunun yanı sıra almak istediğin bir hizmet varsa da yine buradan yazabilirsin.