fbpx
SEO nedir? SEO Nasıl yapılır?

SEO Nedir?

SEO Nedir?

Arama Motoru Optimizasyonu, sektör içerisinde daha yaygın olarak bilinen SEO, bir web sitesinin ziyaretçilerine bilgiyi en kolay, en doğru ve en hızlı şekilde ulaştırmayı hedeflemesinden yola çıkan algoritmalar sayesinde kurallara sahip olan bir dijital pazarlama alt dalıdır. 

Sektörümüz bu minvalde ilerlerken sık sık Arama Motorları tarafından güncellemeler alan kurallar dizisine sahiptir. Peki bu SEO tam olarak nedir? Rakiplerinizin web sitelerinde bulunan anahtar kelimelerinin sıralamaları neden sizin web sitenizden daha yukarıda görünüyor? 

Bunları merak ediyorsanız ve öğrenmeye tam olarak hazırsanız haydi başlayalım. 

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO, Arama Motoru Optimizasyonu anlamına gelen, düzeltmek, geliştirmek veyahut yenileme maksadıyla interneti kullanan ziyaretçilere, güvenli, doğru ve bilgiyi hızlı ulaştırmak için web sitelerinin geçirmesi gereken bir süreç/uygulamadır. 

Daha teknik bir tabir olmayan anlatım ile açıklamak gerekirse şu senaryo ile örnek verebilirim. Bir işletme sahibisiniz ya da Google aracılığıyla ziyaretçilerin size ulaşmasını talep ediyorsunuz. Bu talebin karşılanması için ziyaretçiler belli başlı kelimeleri kullanarak enter tuşuna basar. Akabinde ise karşısına çoğu zaman milyonlarca sonuç çıkar. 

Yukarıda görmüş olduğunuz gibi altı kırmızı çizili yazı çoğu arama sonucunda görünür. 1 saniye içerisinde milyarlarca sonucu ziyaretçinin karşısına çıkartır. Fakat günümüzde milyonlarca web sitesi bulunmaktadır. Bu sitelerin bazıları diğerlerinden, bilgiyi daha doğru, daha kolay ve daha hızlı ziyaretçilerin karşısına çıkarabilmektir.

Google arama motorunun da amacı kendisini diğerlerinden daha iyi olduğunu iddia eden web sitelerini denetlemek ve denetlemelerinin sonucunda da ödül ya da ceza vermektir. 

Peki Makalemin başından itibaren sık sık kullandığım “Arama Motoru” tabirinin ne olduğunu hiç düşündünüz mü? Dilerseniz gelin SEO mantığını daha iyi kavramak için Arama Motoru kelimesinin ne anlama geldiğini kısaca inceleyelim.

Arama Motoru Nedir?

Arama Motoru web camiasında kullanıcıların (ziyaretçiler, meraklı bireyler, bilgiye ulaşmak isteyen insanlar vs.) ulaşmak istedikleri bilgiyi sistematik bir şekilde karşılarına anında çıkaran ve bunları raporlayan bir yazılımdır. 

Cümlenin sonunda kullandığım “yazılım” tabiri bu noktada oldukça önem sarf etmektedir. SEO bir süreç veyahut uygulama olarak geçerken Arama Motoru teknoloji camiasında “yazılım” olarak tanımlanmaktadır. Peki son olarak bir basamak daha derine inerek yazılım nedir konusuna açıklama getirmemi ister misiniz? 

Yazılım Nedir?

Yazılım, teknolojik cihazların birbirinden farklı nedenlerle kendilerine tanımlanmış görevlerini tamamlamak amacıyla, birbirleriyle haberleşerek sonuca ulaşma noktasında, bahsedilen bu aygıtlara yardımcı olan makine komutlarıdır. 

Daha net algılanabilmesi adına örneklendirelim. Su içmek istiyorsunuz ve bu isteğinizi küçük yaşlarda olan bir çocuğunuzdan istiyorsunuz diyelim. Çocuğunuzun sürahide bulunan suyu masada duran bardağa doldurarak size getirmesi gerekli değil mi? 

İşte yazılımda tam olarak bu noktada sizin tarafınızdan çocuğunuza “Oğlum koltuktan kalk, masanın üzerinde bulunan sürahiden bardak dolana kadar şu bardağın içerisine su doldur ve bana getir.” komutunuza benzeyen halidir. 

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama Motorları arka planda üç ana bölümde hummalı çalışmalar sonucunda kullanıcıların karşısına bazı sonuçlar çıkartır. Bu bölümlerin isimleri sırasıyla şu şekilde, Web tarayıcıları (Web Crawler), dizin (sektör tabiriyle dizin) ve kullanıcı arabirimi.

Bu üç bölümün çalışma sırası ya da sistematiği ise şu şekilde; 

  1. Arama motorunun robotları tüm siteleri taramaya başlar.
  2. Yapmış olduğu bu tarama işlemi sırasında ya da sonrasında bulduğu sonuçların indexlenmesi için (Veri tabanına kayıt edilme işlemi) web sitelerinin sahip olduğu tüm url yapılarını (www ya da https uzantılı olan kısımlara url adı verilmiştir.) toplar.
  3. Toplamış olduğu tüm bu bilgileri Arama Motorlarının sahip oldukları veri merkezlerine yani DVD player gibi bir görünüme sahip olan sunucuların bulunduğu merkezlere taşır. 
  4. Son olarak ulaşmış olduğu tüm bu bilgi ve belgeleri (arama motoru robotları bilgilere genellikle site haritalarından ulaşır.) internet camiasında bulunan diğer tüm web siteleri ile arasında ki ilişkileri değerlendirir aynı zamanda kayıt altına alır. 

Yukarıda görmüş olduğunuz dört maddelik yapı bile ne kadar anlaşılması zor bir sistematik değil mi? Bu duruma şu şekil de bakmanızı istiyorum. Ünlü bir iş adamının elli kişilik bir grupla bir suç işlediğini varsayalım. 

Polis ekipleri de suçun nasıl ve kimler tarafından işlendiğini algılayabilmek için tarama yapmaya başladığını düşünelim. Hiçbir bilgisi olmayan polisler öncelike iş adamının elli kişilik grup ile arasında ki olan bağı tek tek incelemeli, bu kişilerin arasında ki bağı tek tek sorgulamalar, kamera kayıtları, sözlü beyanlar gibi süreçleri geçmek kaydıyla analiz etmeye çalıştığını hayal edelim. 

Ne kadar zorlu bir süreç değil mi? İşte arama motorlarıda tam olarak bunun milyonlarca katını anlamaya çalışıyor. Üstelik bu sistemin arkasında yaşanan süreçleri sizlere hissettirmeden 0,50 milisaniyeler içerisinde sizlere sunmaya çalışıyor. 

Neye Arama Motoru Denir?

Arama Motoru bir internet sitesi değildir. Bir mobil uygulama değildir ve son olarak bir reklamcılık tekniği değildir. Aynı zamanda tarayıcılar ile Arama Motorlarıda birbirleri ile karıştırılmamalıdır. Tarayıcılara örnek vermek gerekirse;

  • Chrome
  • Mozilla
  • Vivaldi
  • Firefox 
  • İnternet Explorer vb.

Yukarıda görmüş olduğunuz ve kesinlikle hatırlayacağınız isimlere sahip olan sistemler bir Arama Motoru değil Arama Motorlarının çalışması için gerekli sistemleri sağlayan tarıyıcılardır. Tarayıcılara mobil uygulama gibi çalışan bilgisayar programları olarak bakabilirsiniz.

En Popüler Arama Motorları

Arama motoru, internet, web sitesi denildiğinde akla ilk olarak Google ya da Yandex gelsede neredeyse yüzlerce arama motoru bulunmaktadır. Bunlardan bazıları aşağıda sizin için tarafımca listelenmiştir;

  1. Google
  2. Yandex
  3. Bing
  4. Yahoo
  5. Baidu
  6. DuckDuckGo

Türk Yapımı Arama Motorları

Peki Türk yapımı Arama Motorları yok mu? Tabii ki var. Hemen kısaca onlarada göz atalım.

  1. Yanii Arama Motoru (Turkcell tarafından geliştirilen bir arama motorudur.)
  2. Yetita Arama Motoru
  3. Ahtapot Arama Motoru
  4. Arama-tr Arama Motoru
  5. Com Arama Motoru
  6. Baybul Arama Motoru
  7. Bilgi Bankasi Arama Motoru
  8. Camia Arama Motoru vs.

SEO Açılımı Nedir?

Geldik en merak edilen kısma. İçeriğimin bu bölümüne kadar yazılım, arama motoru, SEO gibi tabirleri anladık. Fakat bu SEO neden üç harfli? “Bu bir kelimenin kısaltılmış baş harfleri mi?” dediğinizi duyar gibiyim.

SEO kelimesinin Türkçe açılımı içeriğimizin en başından hatırlayabileceğiniz gibi Arama Motoru Optimizasyonu olarak bilinmektedir. Kelime anlamını merak ederseniz şayet bir alt başlığa hemen göz atabilirsiniz.

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”SEOacılımı” width=””]SEO Açılımı “Search Engine Optimization” Kelimesinin Baş Harflerinin Kısaltılmışıdır.[/box]

SEO İngilizce Açılımı Nedir?

SEO İngilizce açılımı “Search Engine Optimization” kelimelerinin baş harfleridir. Search “Arama”, Engine “Motor”, Optimization ise “Optimizasyon” anlamlarını taşır. Kelimeyi parçalamadan bütünleşik bir şekil de okumak gerektiğinde Arama Motoru Optimizasyonu tanımı en yalın haliyle ortaya çıkmaktadır. 

Aslına bakılırsa hatta “Hocam bu kadar derine inmenize gerek yoktu.” diye düşünmenizi istemesemde mantığı kavramanız için optimizasyon terimini de tanımlamak isterim. Optimizasyon bir matematik terimi olarak bilinmektedir ve tam tanımı ise;

Bir fonksiyonu minimize ya da maksimize etmek amacı ile sistematik olarak bir problemi inceleme suretiyle çözmek/çözümlemek işlemlerini ifade eder. Bu ve bunun gibi nedenlerden dolayı da Arama Motoru Optimizasyonu bir problemi çözmek çözümlemek veyahut eniyilemek anlamlarına gelen bir isimdir diyebilirim.

SEO Çalışmalarının Amacı Nedir?

Seo çalışmalarının spesifik net amacı web sitemizin anahtar kelimelerinin üst sıralara çıkarak daha fazla kitlenin önüne çıkmasıdır. Buna ek olarak işletme sahipleri daha fazla kitleye ularaşak gelirlerini artırma noktasında SEO çalışmalarından destek alırlar. 

  1. Satışı yapılan ürünlerin daha fazla kişiye ulaşmasını sağlamak.
  2. Ulaşılan tüm bu kitlelere daha fazla ürün ya da hizmet satmak.
  3. Firmanın ya da işletmenin marka bilinirliğini artırmak.
  4. Dijital dünyada daha fazla ulaşılabilir olma isteği.
  5. Rakiplerin internet camiasında önüne geçme isteği.
  6. Güvenilir bir marka imajı çizebilme isteği vb.

SEO çalışmalarının sonucunu web sitenizin şehrin en işlek caddesinde 7 gün 24 saat açık bir dükkan olduğunu düşünerek eşleştirebilirsiniz. Gelir elde etmenin yanı sıra marka bilinirliğinin artması, potansiyel müşteri kitlesinin size olan güveninin artması gibi noktalarda da SEO sizlere yeterince hizmet etmektedir.

Aşağıda bulunan videomu izleyerek SEO Çalışmalarının amacı hakkında daha kısa bir şekil de açıklamamı izleyebilirsiniz.

SEO İle İşletme Gelirlerini Artırabilir Miyim?

SEO Direkt olmasa da dolaylı yoldan işletme gelirlerinizi artırabilmeniz adına mükemmel bir yoldur. Örneğin poşet üreten bir firmasınız. Arama Motorlarında “poşet al” kelimesinde yükselmek istiyorsunuz. SEO çalışmalarını yaptığınızda bu kelimede yükselirsiniz. Böylece poşet al kelimesini yazarak enter tuşunu tuşlayan müşterilerinizin bir bölümü sizinle alışveriş yapacaktır.

Bu mantıkla düşündüğümüzde evet SEO çalışmaları sizin işletme gelirlerinizi artırmak için harika bir yoldur.

SEO Çalışmaları Ne Kadar Sürer?

SEO Çalışmaları minimum 45 gün ila 180 gün arasında gözle görülür sonuçları vermeye başlar. Bu süreç bir bebeğin büyümesi gibi düşünülmesi gereken bir süreçtir. Bir bebek nasıl ki 3 aylıkken yürüyemez, yemek yiyemez ya da konuşamazsa yeni açılmış bir web sitesi de bu örneği yaşamaktadır.

Burada spam çalışmalarının gereksiz olduğuyla ilgili bir örnek vermek istiyorum.

Bir haber programında Ali Ağaoğlu’nun 3 aylık bir bebek için “Bu bebek güçlü bir müttehittir. Yeni bir proje yapacak ve bu projeyi kaçırmak istemiyorsanız temelden ödeme yapın.” dediğini hayal edin.

Ali Ağaoğlu ne kadar güçlü ve tanınan bir müttehit olsa da neredeyse kimse bu öneriyi dikkate almayacaktır.

Google yeni açılan web sitelerine de tam olarak bu şekilde bir mantıkla ayrıştırmaya çalışır. Bu nedenle yeni bir web sitesi açtığınızda spam çalışma yapmaya çalışarak size pozisyon garantisi veren işletmelere itimat etmeyiniz.

Minimum Süre Nedir?

SEO çalışmalarında minimum süre 45 gün civarında kabul edilir. Google yavaş çalışmayı sevmediği gibi hızlı çalışmaları da sevmemektedir. Buna ek olarak milyon liralık reklam bütçeleriniz yoksa ve gün içerisinde bir anda milyonlarca ziyaretçiyi sitenize çekemiyorsanız (bu süreç istisna ya da yüksek reklam bütçeleri için geçerlidir.) gözle görülür sonuçların elde edilmesi minimum 45 gün civarında seyir etmektedir.

Gözle Görülür Sonuçlar Ne Zaman Elde Edilir?

SEO çalışmalarında gözle görülür sonuçlar genelde üç dört ay süre içerisinde tatminkar düzeye ulaşır. Burada dikkat etmeniz gereken bir nokta bulunuyor. Çoğu SEO uzmanı ya da SEO ajansı firmalardan düzenli aylık gelir elde etmek için iş yavaşlatmayı tercih edebilir.

Sektör içerisinde 3 ay boyunca hiçbir yükseliş olmayıp bir anda pozisyonların yukarı doğru sıçraması gibi bir durum söz konusu değil. En azında 90. sırada olan kelimenin 80’e ya da 40’a yükselmesi ve sizlerin tatmin olmaması gibi bir durum söz konusudur. Bu nedenle çalışmalarınızın işe yaramadığını anlayabilmeniz öngörüleriniz ile doğru orantılıdır diyebilirim.

SEO Neden Önemlidir?

SEO işletmelerinizin ya da kişisel marka bilinirliğinizin artması ve gelir düzeyinizin yükselmesine ciddi oranda katkı sağlamaktadır. Dijital dünyada potansiyel müşterileriniz size nasıl ulaşabilir? Bu mantık ile kurguladığınız strateji size yüksek ölçüde yardımcı olacaktır.

Yine bu konuyu bir örnekle örneklendirelim. Bir beyaz eşya markası düşünün tek bir şehirde bir adet mağazası var. Bir sorun ile karşılaştığınızda o mağazayı ziyaret etmeniz gerekir değil mi? Fakat o beyaz eşyayı Profilo firmasından aldığınızı varsayalım.

Bulunduğunuz şehirde bile en az iki üç belki de ondan fazla mağazası bulunur. Bu nedenle ihtiyacınız olduğunda herhangi bir mağazaya giderek sorununuzu çözümleyebilirsiniz.

İşte tam olarak SEO çalışmaları da bu minvalde düşünülmesi gereken konulardan bir tanesidir. Ziyaretçileriniz için ne kadar bulunabilir ve hatta ne kadar kolay bulunulabilir olursanız gelirleriniz ve tanınırlığınız o düzeyde artacaktır.

SEO Çalışmaları Nerede Yapılır?

SEO çalışmaları üç farklı mantıkta üç farklı yerde yapılır. Bazı noktalarda programlar bazı noktalarda yüzeysel çalışmalar olarak birbirinden ayrışmaktadır.

  • Bir Türkçe bilen herkesin uygulayabileceği sözel düzenlemeler. Bu düzenlemeleri genel olarak web sitesi admin paneli üzerinden yapabilirsiniz.
  • Grafiksel geliştirmeler. Bu düzenlemeleri grafik tasarım programlarında ya da online platformlarda yapmaktayız. Örneğin ekran görüntülerinizin daha güzel gözükebilmesi için www.screely.com platformunu kullanmaktayım. Bu platform grafiksel geliştirmelerin kategorisi içerisine girmektedir.
  • Yazılımsal düzenlemeler. Bu düzenlemeler de yine bazı noktalarda admin paneli üzerinde bazı noktalarda hosting panellerinde bazı noktalarda yazılım yazılan kod editörlerinin üzerinde yapılmaktadır.

SEO Çalışmaları Ne Zaman Yapılır?

SEO Çalışmaları kişinin kişisel marka bilinirliğini artırmak istediği vakitte. Ya da işletme sahiplerinin daha fazla gelir elde etmek istediği zaman zarfında uygulanmaya başlar. Fakat Google bu durumu tam olarak bu şekil de istemiyor.

Arama Motorları yayına alınmış tüm siteleri anlayarak bilgiyi kategorize etmeye çalışmakta. Bilgiyi kategorize etme noktasında Google halen insanlara veya optimizasyona ihtiyaç duymaktadır. Arama Motorları optimizasyon çalışmalarına ihtiyaç duymayacak hale geldiğinde SEO çalışmaları yapmaya ihtiyaç duymayacağız fakat günümüzde bir web sitesi yayına alındığın da SEO çalışmaları yapmaya başlamak gerekmektedir.

SEO Çalışmalarını Kim Yapar?

SEO Çalışmalarını teknolojik durum ve olaylardan anlayan herkes yapabilir. Fakat listelemek gerekirse;

  • Arama Motorlarının çalışma mantığını kavrayabilmiş ya da kavramaya çalışan kişiler.
  • Gelirlerini artırmak isteyen işletme sahipleri.
  • Kişisel ününü artırmak isteyen sanatçılar ya da ünlüler.
  • SEO uzmanları.
  • İşletmelerin IT departman görevlileri ya da takım liderleri.
  • SEO hizmeti sağladığını iddia eden reklam ajansları.
  • Dijital Pazarlama Uzmanları vb.

Sonuç

SEO bir süre yapıldıktan sonra uygulama ve takip sürecinin bittiği bir teknik değildir. Nasıl ki işletmeler yıllar geçse de halen müşterileri için kendilerini geliştiriyorsa web sitelerinizin de sürekli kendini geliştirmesi gerekmektedir. Unutmadan söylemek isterim ki bizler dijital dünya da yeni bir üretmedik.

Fiziksel dünyada ki yaşam tarzlarımızı, ticaret modellerimizi dijitale aktararak yeni isimler verdik. Bu nedenle yeni dükkan açarken dekorasyondan ürün stoklamasına, ürün stoklamasından tutunda fiyatlandırmaya kadar ince eleyip sık dokuyorsak web dünyasında da sahip olduğumuz varlıklara bu denli emek, zaman ve para harcamalıyız.

Aklınıza takılan tam olarak anlamlandıramadığınız bir konu mu var? Dilersen hemen bu sayfanın yorum bölümünü kullan ve bana sorularını yönelt. Sorduğun tüm sorularını heves ve heyecanla cevaplayacağımdan şüphen olmasın. Hadi daha fazla sorularını bekletmeden hemen sor.

2 thoughts on “SEO Nedir?”

  1. I was excited to discover this website. I want to to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely liked every part of it and i also have you book-marked to look at new things on your website.

Yorum bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.